zout strooien in de zomer

Toen onze coördinator vorig jaar in de zomer gebeld werd door de provincie Zuid –Holland met de vraag of hij wilde komen strooien, dacht hij aanvankelijk in de maling genomen te worden, maar het was geen grap! In navolging op proeven van de provincie Gelderland was dit ‘’winterse beeld’’ ook dit jaar weer te zien.

Zout strooien

Het was op plekken in de zon zo heet dat het asfalt smolt en aan de banden bleef kleven. Wegdek temperaturen van 80 graden waren geen uitzondering. Zout strooien helpt volgens de wegbeheerders tegen smeltend asfalt. Daarmee wordt geprobeerd het asfalt op de plaats te houden en te voorkomen dat het aan de wielen gaat kleven. Anders ontstaat een hoop schade aan het asfalt met name bij kruispunten en rotondes. Er worden dan sporen ingereden en in de slijtlaag laten de steentjes los wat gevaarlijke situaties veroorzaakt.

Eigenschappen van strooizout

Een eigenschap van zout is dat het vocht uit de lucht kan opnemen (hygroscopisch) en zodoende het asfalt zou koelen. Daarnaast zou het  strooizout ook vocht aan het asfalt onttrekken, waardoor het minder plakkerig wordt.

Echter de asfalt technologen van de bitumenindustrie onderschrijven dit niet. Op veel cruciale punten zijn speciale sensoren in het asfalt aanwezig die de temperatuur meten van het wegdek. Als die een temperatuur boven de 50 graden Celsius registreren laat men strooizout strooien.

Na het strooien zien de technologen dat de sensoren een temperatuur daling van een paar graden registeren, echter is dit maar van korte duur. Wel wordt tegengegaan dat de toplaag plakkerig kan worden en de schade aan het asfalt beperkt wordt.

Zout strooien in de winter en zomer?

Nu is het nog een bijzondere gewaarwording om in de zomer een strooiwagen te zien strooien maar met het extremere weer zou het volgend jaar ook gewoon weer het geval kunnen zijn.

In ieder geval is het voor GMR een mooie zomeractiviteit!