Aansprakelijk voor gladheid

GMR en GLAD B.V. bestrijden de gladheid al enige jaren. Steeds meer werkgevers en bedrijven beginnen de risico’s van sneeuwval en gladheid serieus te nemen. Maar wie is er nou aansprakelijk op het moment dat er een ongeval door gladheid ontstaat. Is dit de bestuurder of de eigenaar van het bedrijfsterrein?

Aansprakelijkheid gladheid?

Hoe zit het nou precies als door gladheid op een bedrijfsterrein, een ongeluk gebeurd?

Als het heeft gevroren of als het heeft gesneeuwd en het bedrijfsterrein is daardoor nat, glad en glibberig geworden, is de werkgever dan aansprakelijk bij een ongeval? Of zijn werknemers en bezoekers bij slechte weersomstandigheden zelf aansprakelijk als er schade door gladheid en sneeuw ontstaat? 

Gladheid wordt de laatste jaren door winkels, bedrijfsterreinen, en restaurant steeds serieuzer genomen. En dat is te begrijpen!

De problemen die ontstaan wanneer een klant of werknemer valt door gladheid vergen veel tijd en kosten vaak veel geld. Zorg ervoor dat u als restaurant eigenaar, winkel eigenaar of als eigenaar van een terrein waar klanten of medewerkers lopen voorbereidt bent.

Veiligheid staat voorop, bij het betreden van een terrein, ook in de winter.

Glijpartij in de winter

Er kan iemand gewond raken door een gljpartij bij het gevolg van het niet goed strooien van uw terrein. Bijvoorbeeld:

  • Er raakt iemand gewond door een val op uw parkeerterrein doordat het niet goed sneeuwvrij is gemaakt.
  • Er ontstaat een ongeval doordat een werknemer in de vroege ochtend al op kantoor is en uitglijdt doordat hij niets ziet en er ijs voor de ingang ligt.
  • een klant komt zeer ongelukkig terecht door een gladde afstap vanuit het restaurant.

Aansprakelijk door gladheid

In alle bovengenoemde situaties is de werkgever, winkelier of eigenaar van een restaurant volgens artikel 6:174 BW aansprakelijk voor alle letselschade die de werknemer of bezoeker oploopt. Daarom dat er een zorgplicht is voor:

  • werkgevers,
  • winkeliers,
  • restauranthouders,
  • hoteliers, etc.

Al deze partijen moeten ervoor zorgen dat de gladheid bestreden is en werknemers of klanten veilig het terrein kunnen betreden. .Om aan te tonen dat aan het bestrijden van de gladde wegdelen is voldaan, is het voor elk bedrijf verstandig om een plan te hebben waarin staat hoe en op welke wijze de gladheid bestreden wordt. GMR kan u hierbij helpen. Wij bekijken het terrein, schatten de risico’s in, strooien zout of pekelwater en maken uw gladheid bestrijdingsplan.

Getroffen maatregelen voor Gladheid

De oplossingen die in het gladheidbestrijding plan staan moeten natuurlijk ook uitgevoerd worden. GMR zorgt ervoor dat u volledig ontzorgd wordt en houdt u op de hoogte wanneer wij de gladheid bestreden hebben. Door een geautomatiseerde, zelf ontwikkelde app weet u vanaf het begin, waar u aan toe bent.
Wanneer een strooier op uw terrein het zout komt strooien, krijgt u een mail waarin u wordt ingelicht. Tevens kan een beveiliger/opzichter meteen tekenen voor de uitgevoerde werkzaamheden, wanneer dit gewenst is.

Tijdsframe gladheidbestrijding

Gladheid en aansprakelijkheid voor ongevallen is voor werkgevers niet van toepassing als zij kunnen aantonen dat maatregelen niet genomen hadden kunnen worden omdat de tijdsduur tussen het ontstaan van de gladheid en het ongeval te kort waren voor enige vorm van gladheidsbestrijding.