GMR maakt voor strooien gebruik van professioneel equipment. Onze zoutstrooiers en -sproeiers bestrijden gladheid op de meest effectieve manier. Het is daarbij essentieel om rekening te houden met het wegdek. Onze unieke machines met strooi-installaties zijn per ondergrond en per situatie in te stellen, wat ons in staat stelt om terreinen en wegen met zowel strooizout, pekel of een uitgebalanceerde combinatie ervan, te strooien. Wij lopen voorop in de nieuwste ontwikkelingen met onze strooi-installaties en leveren maatwerk. Of het nu gaat om terreinen of parkeerterreinen, brede of smalle wegen, fiets- en voetpaden,… wij laten gladheid als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Strooien met natzoutstrooiers van GMR
Als minimale standaard strooien wij met ‘natzoutstrooiers’. Dit betekent dat ons natzout strooiers bij het strooiproces droogzout met pekel mengen. Het natzout is milieubesparend en hecht zich gelijk aan het wegdek, zodat gevaarlijke, gladde plekken op het terrein vermeden kunnen worden. Het zout kan niet wegwaaien of verstuiven in tegenstelling tot droogzout. Bijkomend voordeel van natzout is dat het zogenaamde inrijden, zoals bij droogzout, niet nodig is.
De natzoutstrooiers zijn voorzien van een strooicomputer. Afhankelijk van de wegdeksituatie kan de chauffeur vanuit de cabine het aantal grammen per vierkante meter instellen. Bij open klinkerverharding absorbeert het wegdek meer grammen dan bij een gesloten asfaltverharding. Zo houden we met preventief strooien de regie én dus grip op de weg.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Wij zijn in staat om steeds milieuvriendelijkere resultaten te behalen dankzij ons kennisniveau en het gecombineerd gebruik van droogzout met pekel. Bij preventief strooien op bedrijfsterreinen gebruiken we tussen de 10 en 12 gram natzout per vierkante meter. Ter vergelijking: een suikerzakje voor in de koffie bevat 5 gram.
Combi strooiers: het nieuwste strooien
De nieuwste innovatie zijn onze combi strooiers. Het grote verschil met de ‘standaard’ natzoutstrooier is dat deze variant voorzien is van een sproei-installatie en een strooischotel. De combistrooier beschikt over een capaciteit van 5 m3 droogzout en 5 m3 pekel. De chauffeur kan afhankelijk van de situatie kiezen tussen een spuit en strooitechniek en alle varianten er tussen. Onze nieuwe zoutstrooiers zijn ook uitgerust met een geluidssensor, die de chauffeur tijdig waarschuwt als er een route gereden wordt zonder dat er zout gestrooid wordt.
De voordelen van strooien met een installatie van GMR
- De nieuwste ontwikkelingen
- Grote en kleine natzoutstrooiers
- Nauwkeurige dosering
- Maatwerk
- Milieu besparend
Pekelsproeiers
Een vorm van gladheidsbestrijding is het sproeien met (uitsluitend) pekel. Pekelwater bevat minder strooizout, wordt eenvoudiger afgebroken en is uiterst effectief. Last but not least, het is milieuvriendelijker. Ter vergelijking: pekelwater bevat 80% minder zout dan natzout. Net als strooizout kan ook pekel preventief ingezet worden. Naast een betere beeldkwaliteit is pekel een ideale oplossing voor fiets- en voetpaden die niet geschikt zijn voor zware voertuigen.
De gladheidbestrijders van GMR maken gebruik van kleine en grote sproeiers. Grote sproei-installaties zijn ideaal voor het grote werk op omvangrijke wegen en terreinen, terminals enz. De grote sproeiers zijn voertuigen, waarop achteraan een tank met sproeikoppen is bevestigd. De sproeikoppen kunnen onafhankelijk van elkaar worden aangezet en hebben een variabel breedtebereik van 1 tot 6 meter. Voor kleinere en / of moeilijker bereikbare oppervlakten zijn onze sproeiers uitgerust met een haspel met slang en spuitkop. Hiermee kunnen bijvoorbeeld stoepjes tot een afstand van 25 meter van het voertuig, handmatig besproeid worden.
De voordelen van een sproei-installatie van GMR
- Voorkomt gevaarlijke gladheid
- Voorkomt aanvriezen
- Maatwerk
- Milieuvriendelijk
- Uiterst effectief
- Ook voor moeilijk bereikbare oppervlakten
- Desgewenst ook inzetbaar met andere vloeibare dooimiddelen
Andere dooimiddelen
Een nadeel van strooizout is dat het metalen aantast, wat corrosie veroorzaakt. Daarom zijn op bijvoorbeeld vliegvelden andere dooimiddelen vereist. Ook daarvoor zijn onze sproeiers geschikt, want met onze sproeitechniek kunnen we ook gemakkelijk andere vloeibare dooimiddelen gebruiken. Een dergelijke toepassing vergt echter wel extra logistieke aandacht, omdat niet alle dooimiddelen in het oppervlaktewater terecht mogen komen. Daarom maken we vooraf heldere afspraken, die vastgelegd worden in ons gladheidbestrijdingsplan.
Sneeuwruimen of sneeuwschuiver?
Is er kans op sneeuwval?
Dan zijn onze voertuigen uitgevoerd als van een sneeuwschuiver, waarmee de toplaag van de sneeuw kan worden weggeschoven. De sneeuwschuivers zijn hydraulisch verstelbaar waardoor de sneeuw in de gewenste richting kan worden verschoven. De rubberen slijtstrip aan de onderzijde voorkomt schade aan het wegdek. Dit maakt de sneeuwschuiver ook inzetbaar op industriële terreinen waar vonkvorming voorkomen moet worden. Sneeuwschuiven wordt altijd opgevolgd met een preventieve strooibehandeling.