Sinds het strooiseizoen van 2017-2018 verzorgt GMR B.V. de gladheidbestrijding voor het Havenbedrijf Amsterdam.
Het Havenbedrijf Amsterdam heeft drie hoofdtaken:
- Optimalisatie van de dienstverlening en het vestigingsklimaat voor bedrijven in de havenregio
- Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer van 40 kilometer buiten de kust bij IJmuiden tot aan de Oranjesluizen.
- Aanleg en onderhoud van de infrastructuur, vernieuwen van de haven en het beheer van het Amsterdamse havengebied Westpoort;
Vanuit maatschappelijk en economisch perspectief een heel pallet aan taken en verantwoordelijkheden. Ook de gladheidbestrijding hoort bij het beheer en onderhoud van de openbare infrastructuur en dient net als de overige taken professioneel uitgevoerd te worden.
Hiervoor is het havenbedrijf van Amsterdam is een samenwerking aangegaan met GMR B.V.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Bij de bestrijding van gladheid wordt efficiënt en effectief gebruik gemaakt van dooimiddelen om de schadelijke invloed op het leefmilieu tot een minimum te beperken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat naast het leveren van veiligheid, kwaliteit en continuïteit centraal in de opdracht van het Havenbedrijf Amsterdam.
GMR voert de gladheidbestrijding uit met eigen materieel en voertuigen, waarbij de coördinatie plaatsvindt vanuit een eigen locatie gepositioneerd in het Havengebied van Amsterdam.
Het materieel dat ingezet wordt om de gladheid te bestrijding voldoet aan verschillende hoge eisen. En om de kwaliteit van dienstverlening te borgen wordt het materieel in eigen beheer onderhouden.
Het Havenbedrijf Amsterdam wordt op de hoogte gehouden middels een wintermanagementsysteem, hiermee kan worden gemonitord of een strooiactie succesvol is uitgevoerd.