In 2010 onderzochten TNO en Meteogroup het verschil in gladheid tussen autowegen en fiets- en voetpaden. Uit dit onderzoek bleek dat fiets- en voetpaden eerder afkoelen dan autowegen en daarom sneller glad zijn in de winter. Het toenmalige beleid bij de opdrachtgevers van GMR was dat gladheid, de autowegen prioriteit hadden. Pas de volgende dag waren de fiets- en voetpaden aan de beurt met een handkar en droog wegenzout. Het gevolg hiervan waren onnodige ongelukken door glijpartijen. Om deze reden introduceerde GMR in 2011 een innovatieve machinale pekelsproeier voor fiets- en voetpaden met als doel onze klanten volledig ontzorgen. Door de fiets- en voetpaden preventief te sproeien met pekel én gelijktijdig de doorgaande wegen en terreinen met machinaal natzout te strooien, verbeterde de veiligheid voor alle gebruikers.

Waarom sproeien met pekel?

Het sproeien van pekel voorkomt niet alleen gladheid, maar zorgt ook voor een schoon straatbeeld. Verder blijven er geen sneeuw- en ijsresten achter die kunnen bevriezen. En worden schoonmaakkosten in bedrijfsgebouwen gereduceerd doordat er minder vervuiling mee naar binnen wordt gelopen. Door de sproeitechniek kan er preciezer worden gewerkt, waardoor schade aan beplanting beperkt blijft. Als laatste wordt het gebruik van dooimiddelen beperkt tot een vijfde ten opzichte van droogzout, wat gunstig is voor de CO2-reductie. Kortom, deze techniek is van grote meerwaarde voor GMR en onze klanten.

De zoektocht naar een duurzaam voertuig

Voor de basisaandrijving van het voertuig uit 2011 gebruikten we een voertuig van Egholm Husqvarna met een zelf ontwikkelde opbouw. Echter, eerder dan gepland bleken de diesel aangedreven voertuigen aan vervanging toe te zijn. Voor GMR een mooie gelegenheid om te onderzoeken of er verbeteringen doorgevoerd konden worden bij het vervangen van de oude voertuigen. In onze zoektocht naar een nieuw voertuig zijn de volgende punten vergeleken:

• Veiligheid, inzet en bediening
• Duurzaamheid
• Actieradius, vooral bij winterse omstandigheden
• Totaalgewicht inclusief lading
• Grondspeling voor het op- en afrijden van het voetpad
• Instelbare maximale snelheid
• Afmetingen
• Wendbaarheid
• Kostprijs en onderhoudskosten

Een elektrische Stint

Na uitgebreid marktonderzoek en diverse testen, is de keuze gevallen op de Stint, een volledig elektrisch aangedreven voertuig. Deze duurzame mobiliteitsoplossing is geluidloos en multifunctioneel. Het voertuig heeft een maximale actieradius van 100 km en is eenvoudig te bedienen. De Stint beweegt zich door zijn geringe afmetingen en korte draaicirkel gemakkelijk over de fiets- en voetpaden en kan tot 400 kg lading meenemen.

Gladheidbestrijding met onze eigen ontwikkelde machine


Doordat het voertuig voor een groot deel uit kunststof bestaat, is het nauwelijks onderhevig aan corrosie. Dit komt niet alleen de duurzaamheid ten goede, maar ook kunnen we hierdoor de onderhoudskosten beheersbaar houden voor onze klanten. Speciaal voor dit voertuig hebben wij met onze eigen technici een kunststof sproei installatie ontwikkeld die eenvoudig in de laadbak geplaatst kan worden. Uiteraard voldoet deze installatie aan de strenge eisen die gelden bij onze klanten.